Tarkkasilmäinen löytää esimerkiksi auringonkukasta matemaattisen mallin, sillä jättiläismykeröön kehittyvät siemenet ovat järjestyneet kahdeksi keskustasta eri suuntiin lähteväksi spiraalikuvioksi. Kun kummankin spiraalin rivien lukumäärä lasketaan yhteen, saadaan Fibonaccin lukujono, jossa jokainen luku on kahden edellisen luvun summa.Tässä blogissa Järvenpään lukion luma-linjan opettajat ja opiskelijat summaavat tietämystään luonnontieteistä, esittelevät projekteja ja tehtäviä sekä kuvia opiskelusta luma-aineissa. Blogissa viljellään myös luonnontieteitä yleisemmällä tasolla.

maanantai 9. syyskuuta 2013

Kiinnostaako uusi tapa oppia?

Käänteinen oppiminen (Flipped clasroom) opetusmenetelmä on noussut parin viime vuoden aikana esiin kohinalla. Sen pääidea on lyhyesti se, että opetusaiheisiin liittyvää teoriaa ei tankata tuntien aikana vaan opiskelijat tekevät sen itse ennen oppituntia. Menetelmä jättää enemmän aikaa asioiden soveltamiseen, tutkimiseen ja pohtimiseen oppituntien aikana. Teorian voi opetella ennen tuntia monin tavoin, mutta pääasiassa käytetään videointia. Ohessa esimerkki Opetus.tv:n nettisivulta, jossa muutama innokas opettaja jakaa tuotoksiaan matematiikan, fysiikan ja biologian aihealueista.



Esimerkkisivustolta löytyy paljon muitakin opetusvideointeja kätevästi nimenomaan lukion kursseihin liittyen. Niitä kannattaa käyttää asioiden opettelemiseen ja kertaamiseen. Erityisesti itsenäisten suoritusten tekijöille näistä voisi olla hyötyä. Ehkä näitä opettajakin saattaisi joskus näyttää ihan tavallisellakin oppitunnilla.
                                                                                           Maantiedon ja biologian lehtori Joona Svala

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti